Andrzejki - scenariusz spotkania integracyjnego

SCENARIUSZ SPOTKANIA ANDRZEJKOWEGO Z DZIECMI Z KLASY III

ZE SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 1 W SYCOWIE

29.11.2012

Anna Bajsarowicz

Cele dydaktyczne:

  1. Budzenie i rozwijanie zainteresowań tradycjami, obrzędowością i zwyczajami ludowymi.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • Dziecko zna niektóre wróżby andrzejkowe i czynnie uczestniczy w nich.

  • Integruje się w zabawie i umie współdziałać z grupą kolegów

  • Umie wyrażać uczucia i przeżywać radość zabawy z kolegami i koleżankami.

 

Powitanie:

Kiedyś uważano listopad za miesiąc magiczny, niezwykły. I właśnie dlatego, wszyscy ludzie wykorzystywali ten czas na wróżby, które miały przepowiadać przyszłość. Zaczynały się one od dnia św. Marcina, kiedy na stołach pojawiała się pieczona gęś, a jej kosteczki przepowiadały pogodę.

Kostki białe oznaczały, że będzie śnieżna zima, kostki czerwonemroźna, a ciemneże zimy nie będzie.

W wigilię Sw. Katarzyny kawalerowie mogli się dowiedzieć jaka przypadnie im żonka.

W wigilię Sw. Andrzeja dziewczęta otrzymywały odpowiedź na pytanie, kto będzie ich mężem.

Do dzisiaj przetrwała jedynie tradycja andrzejkowa.

Teraz przyszła kolej na zabawę w naszej grupie i sprawdzenie co was drogie dzieci czeka w przyszłości. Zapraszam Was na magiczne spotkaniepełne wróżb, radości i zabawy.

Wszyscy powtarzają zaklęcie:

Czary-mary, czary-mary, czary-mary, (oburącz zakreślamy koła)
hu,
hu, hu. (wyrzut dłońmi do przodu)
Hokus-pokus,
(dwukrotne klaśnięcie w ręce)
ksz-ksz.
(wyrzut dłoni do przodu)
Abra-kadabra,
abra-kadabra, bęc. (zataczanie kół rękami przed sobą)

 

  1. Zabawa powitalna przy piosence „Kamyczek” - w czasie zwrotki dzieci podają kamyczek z rąk do rąk. Następnie gdy rozpoczyna się refren osoba, która trzyma kamyk wchodzi do koła i ilustruje treść ruchem.

 

  1. Praca w zespołach wg kolorów: Układanie obrazków- puzzli związanych z tematyką wróżb andrzejkowych (Czarownica, Kot, duszek, gwiazdki, klucz.)

 

  1. Zabawa przy piosence „Wyginam śmiało ciało” - Aby pierwsza wróżba powiodła się potrzebne są zwinne nogi i ręce. Najlepszy sposób na to zadanie to gimnastyka przy muzyce.

 

  1. Kim będę - na kole szczęścia przypięte gwiazdy z symbolami. Każde dziecko kreci kołem i odczytuje symbol narysowany na gwiazdce.

    Gwiazda z walizką – będziesz podróżnikiem
    Gwiazda z mikrofonem - będziesz piosenkarzem
    Gwiazda z banknotem - będziesz milionerem
    Gwiazda z termometrem - będziesz lekarzem
    Gwiazda z długopisem - będziesz nauczycielem
    Gwiazda z aparatem - będziesz fotografem
    Gwiazda z samochodem - będziesz kierowcą
    Gwiazda z igła i nitką – będziesz projektantem mody
    Gwiazda ze statkiem - będziesz marynarzem
    Gwiazda z łyżką – będziesz kucharzem
    Gwiazda z kwiatkiem – będziesz ogrodnikiem

 

  1. Jaka to bajka: dziecko za pomocą dotyku rozpoznaje przedmiot, następnie określa z jaką bajką się on kojarzy (jabłko – Królewna Śnieżka, bucik – Kopciuszek, ziarnko grochu – Śpiąca Królewna, płatek śniegu – Królowa Śniegu, koszyczek, sok – Czerwony Kapturek, marchewka – Kubuś Puchatek)

 

  1. „Sympatia”- w dwóch torebkach znajdują się karteczki z imionami: w jednej imiona dziewczynek, w drugiej imiona chłopców. Dzieci ustawiają się w dwóch rzędach. Dziewczynki losują imiona męskie, chłopcy - żeńskie.

 

  1. Tańczący prezent – dzieci siedzą w kole i podają sobie paczkę, na przerwę w muzyce osoba, która trzyma paczkę w rękach odwija jeden z papierów i wykonuje wyznaczone zadanie.

 

  1. Poczęstunek dla dzieci.

  2. Ewaluacja – jeśli dzieciom podobało się wspólne spotkanie przyklejają znaczek na uśmiechniętej świecy, jeśli nie na smutnej.

 



DODATKOWE:

 

  • Wróżba „Losowanie liczb” - w tej zabawie udział biorą Ci, którzy chcą się dowiedzieć ile prezentów i jakie przyniesie im w tym roku Święty Mikołaj. Każde dziecko z „kapelusza czarownicy” losuje kartkę z numerem. Nauczycielka odczytuje znaczenie liczb.

    1 – kto ma liczbę 1, dostanie prezentów 7;
    2 – kto ma liczbę 2, dostanie pluszowego lwa;
    3 – kto ma liczbę 3, dostanie planszowe gry;
    4 – kto ma liczbę 4, dostanie komputery;
    5 – kto ma liczbę 5, dostanie album do zdjęć;
    6 – kto ma liczbę 6, dostanie coś co można zjeść

 

 

Może masz jakieś zabawy, które można także wykorzystać – jesteśmy otwarte na propozycje.

 

 

 

 

 

 

Wróżba z balonamiDobre rady"

W balonach rozwieszonych w sali zostały ukryte karteczki z dobrymi radami. Chętne dzieci przekłuwają balony. Oto przykłady dobrych rad:

- Zjadaj posiłki w przedszkolu.

- Pij więcej mleka.

- Częściej myj zęby.

- Bądź grzeczny.

- Słuchaj rodziców.

- Mów „dzień dobry" znajomym.

- Zawsze się uśmiechaj.

Dziecko, które chce otrzymać radę, wypowiada zaklęcie:

Ty Andrzeju, daj nam znać, co się z nami będzie dziać!

 

 

 

Skrzynia niespodzianka

 

Rekwizyt – pudełko w formie skrzyni, oklejone kolorowym papierem. Karteczki z napisanymi wróżbami



Przebieg wróżby – wróżący losuje pojemniczek z wróżbą. Otwiera pojemniczek i odczytuje wróżbę np.

  • Czeka Cię wspaniała wycieczka.

  • Dostaniesz wspaniały prezent.

  • Czeka Cię daleka egzotyczna podróż.

  • Miła niespodzianka.

  • Wielka wygrana.

  • Poznasz wspaniałą koleżankę.

  • Poznasz wspaniałego kolegę.

  • Czeka Cię wielka pochwała.

  • Wygrana na loterii.

  • Wycieczka z rodziną.

 

 

Anna Bajsarowicz, 29 listopada 2012

Mały Książe na Facebooku!

Sukcesy naszych absolwentów