Koncepcja pracy Publicznego Przedszkola nr 3 im. Małego Księcia

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenie MEN z dnia 7 pażdziernika w sprawie nadzoru pedagogicznego
    (Dz. U. Nr 168, poz. 1324)
  • Statut przedszkola Nr 3 im. "Małego Księcia" w Sycowie, uchwalony przez Radę Pedagogiczną.

Źródło opracowania koncepcji:

Koncepcja została opracowana przez nauczycieli Publicznego Przedszkola nr 3 im. Małego Księcia w Sycowie.

Punktem wyjścia do opracowania koncepcji były wymagania wobec edukacji przedszkolnej stanowiące załącznik do rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego oraz określenie mocnych i słabych stron pracy przedszkola.

Wizja przedszkola:

Nasze przedszkole jest przedszkolem otwartym na potrzeby dziecka i rodziców. Staramy się zaspokajać potrzeby ruchowe dzieci i kształtujemy w nich postawy ekologiczne.

Misja przedszkola:

  1. Każdego dnia stwarzamy warunki wszechstronnego rozwoju ruchowego dzieci w salach i na placu przedszkolnym.
  2. Proponujemy zdrowy styl życia, chcemy pomóc rodzicom w wychowaniu zdrowego, zahartowanego dziecka, wyposażonego w elementarną wiedzę ekologiczną.
  3. Rodzice są współautorami życia przedszkola.
  4. Organizujemy spacery, wyjazdy i wycieczki rekreacyjne, które umożliwiają dzieciom poznanie środowiska przyrodniczego.
  5. Rozwijamy dbałość o własne zdrowie i higienę osobistą.

Model absolwenta naszego przedszkola:

Dziecko kończące przedszkole:

  • potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia;

  • wykazuje:

    • motywacje do uczenia się i do wysiłku intelektualnego;

    • zainteresowanie treściami nauczania;

    • umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, uważnego słuchania;

    • umiejętność koncentracji i wytrwałości;

    • umiejętność współpracy w grupie;

    • umiejętność radzenia sobie z trudnościami;

    • tolerancję;

    • samodzielność;

    • odporność na stres (sytuacje problemowe, konflikty z kolegami);

  • posiada:

    • zdolność do obdarzania innych uwagą;
    • umiejętność porozumiewania się;
    • dobrze rozwinięte procesy poznawcze;
    • umiejętność współdziałania w zespole;
    • podstawową wiedzę o świecie;
  • umie:

    • cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję;
  • rozumie, zna, przestrzega
    • prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi;
    • zasady bezpieczeństwa, zasad higieny, dbałości o zdrowie;
    • zasady kultury współżycia, postępowania;
    • kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe;
    • potrzebę szanowania przyrody środowiska;
  • nie obawia się:

    • wykazywać inicjatywę w działaniu;
    • występować publicznie – reprezentować grupę, przedszkole;
    • chwalić się swoimi osiągnięciami, sukcesami i pomysłami.

Tradycje przedszkolne:

  • Pasowanie na Zucha Przedszkolaka
  • Powitanie jesieni
  • Andrzejki
  • Mikołajki
  • Jasełka
  • Wigilia, pieczenie pierniczków
  • Bal karnawałowy dla rodziców i dzieci
  • WOŚP
  • Dzień babci i Dziadka
  • Przegląd Twórczości Ekologicznej
  • Festiwal Piosenki Zdrowotnej
  • Festiwal pioswnki Przedszkolnej
  • Festyn Rodzinny
  • Olimpiada Sportowa Przedszkolaków
  • Dzień Dziecka

Cele główne:

  1. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej
    • przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa
    • przedszkole doskonali efekty swojej pracy
    • efektywna współpraca z rodzicami i środowiskiem lokalnym wpływa na jakość pracy przedszkola
    • przedszkole zaspokaja potrzeby ruchowe dzieci.
    • przyzwyczaja dzieci do czynnego wypoczynku, gimnastyki i rekreacji.
    • przedszkole stwarza warunki do poznawania i poszanowania przyrody.
    • aktywizuje rodziców do udziału w życiu przedszkola.
  2. Procesy zachodzące w przedszkolu
    • procesy zachodzące w przedszkolu służą realizacji przyjętej w przedszkolu koncepcji
    • w przedszkolu dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych
  3. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym:
    • przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa
    • przedszkole współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego
    • przedszkole racjonalnie wykorzystuje warunki w których działa

Cele szczegółowe:

  • realizacja założeń reformy oświatowej
  • zapewnienie funkcji opiekuńczej, wychowawczej i dydaktycznej, atmosfery przyjaznej i dostosowanej do potrzeb rozwojowych dzieci
  • dbanie o wysoki poziom pracy wychowawczo – dydaktycznej, a także atrakcyjną ofertę edukacyjną
  • realizacja programu profilaktyczno – wychowawczego, korekcyjno - kompensacyjnego, uwzględniającego system wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci.
  • wykorzystanie twórczego stylu pracy kadry pedagogicznej
  • realizacja programów wewnętrznych uwzględniających edukację ekologiczno – zdrowotną i korekcyjno – kompensacyjną
  • ścisła współpraca z rodzicami, jako współpartnerami w pracesie edukacji i wychowania dzieci
  • skuteczne informowanie rodziców o postępach edukacyjnych dziecka
  • współpraca z lokalnymi placówkami oświatowymi, organizacyjnymi i instytucjami działającymi na terenie miasta i regionu

Kryteria sukcesu:

  • wzbogacenie oferty edukacyjnej przedszkola
  • upowszechnienie i akceptacja praw dziecka
  • zwiększenie integracji rodziny z przedszkolem
  • realizacja skutecznego systemu diagnozowania dzieci oraz ich potrzeb rozwojowych
  • zacieśnienie współpracy z instytucjami współpracującymi z przedszkolem
  • upowszechnienie wiedzy o działalności przedszkola w środowisku
  • udział dzieci w konkursach, przeglądach artystycznych, imprezach sportowych, olimpiadzie sportowej,
  • włączanie się w organizowanie przedsięwzięcia o charakterze lokalnym i ogólnokrajowym
  • zmodernizowanie bazy przedszkola, wzbogacenie o nowoczesne pomoce dydaktyczne, książki, materiały dydaktyczne i inne,
  • wzrost zadowolenia nauczycieli, rodziców, dzieci z dobrze spełnionego obowiązku i wzajemnej współpracy.


25 listopada 2011

Mały Książe na Facebooku!

Sukcesy naszych absolwentów