"Zdrowe żywienie u Małego Księcia" 2012/13

Wiek przedszkolny to czas intensywnego rozwoju umysłowo-fizycznego, gdy dzieciom potrzebne jest odpowiednio zbilansowane, urozmaicone pożywienie. Posiłki powinny być zaplanowane na podstawie produktów naturalnych. Różne produkty zawierają składniki odżywcze w różnych ilościach i proporcjach. Największą wartość odżywczą mają produkty wysokiej jakości oraz jak najmniej przetworzone.

 

Zdrowe odżywianie jest niezbędnym działaniem w procesie budowania młodego organizmu. Zapewnienia mu niezbędnej ilości energii, wartości odżywczych i wszystkich substancji koniecznych do życia, rozwoju i utrzymania zdrowia.

Zdrowe odżywianie przedszkolaka wpływa na prawidłowy wzrost i rozwój młodego organizmu, jego zdrowie, możliwości fizyczne i intelektualne. Współczesne przedszkolaki zasadnicze posiłki spożywają właśnie w przedszkolu i to na przedszkolu spoczywa odpowiedzialność, aby były one pełnowartościowe, ale jednocześnie smaczne i atrakcyjne dla dzieci Choroby układu krążenia i wiele innych rozwijają się już w dzieciństwie dlatego jak będzie się odżywiał młody człowiek takie będzie miał dorosłe życie.

Dobre żywienie to wykorzystywanie świeżych, zdrowych, nie przetworzonych technologicznie produktów. Drugim głównym składnikiem codziennego żywienia powinny być pełnoziarniste produkty takich jak: kasze, ryże, makarony, płatki, mąka, oraz spożywanie produktów mlecznych, w mniejszych ilościach ryb i mięsa.

Współczesne dzieci często nie wiedzą, skąd biorą się kasze, ryż czy co to jest ciecierzyca, soczewica czy soja. Podobnie mało które wie co to są i skąd się biorą zioła.

 

Cele projektu

  • wzbogacenie wiadomości o produktach, które powinny znaleźć się w diecie dziecka,

  • kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych,

  • zdobywanie wiedzy i umiejętności na drodze odkrywania, próbowania i eksperymentowania,przełamywania barier w kontakcie z tym, co nieznane, nowe;

  • zdobywania wiedzy praktycznej i teoretycznej na temat wybranych produktów a także zasad zdrowego odżywiania

  • wprowadzenie do jadłospisu nowych produktów, nieznanych dzieciom

  • szacunku dla pracy, wysiłku własnego i innych;

  • przyzwyczajania do przestrzegania zasad higieny, ale także kultury spożywania posiłków, zachowania przy stole, szacunku dla jedzenia;

  • radości uczestniczenia w ciekawym przedsięwzięciu, które pozwala odnieść sukces wszystkim na miarę własnych możliwości.



Istotnym adresatem programu jest rodzina dziecka. Rodzice dzięki uczestnictwu w programie zyskują:

  • pewność, że dziecko w przedszkolu odżywia się zdrowo, racjonalnie;

  • wiedzę, jak samemu organizować żywienie dziecka i rodziny;

  • inspirację do własnych poszukiwań kulinarnych.

Wszyscy odpowiedzialni za edukację, wychowanie, zdrowie, jakość życia, zobowiązani do:

  • propagowania/promowania zdrowych nawyków żywieniowych i zdrowego stylu życia;

  • zachęcania do współpracy wszystkich współodpowiedzialnych za żywienie najmłodszych: lekarzy, producentów żywności, rolników, hodowców, sprzedawców, polityków, ale także artystów, znane i odpowiedzialne autorytety i media;

  • stwarzania warunków ułatwiających realizację w/w projektu.


Poprzez projekt „Zdrowe odżywianie u Małego Księcia” pragniemy poprawić jakość odżywiania dzieci przedszkolnych a przede wszystkim poszerzyć świadomosć dzieci i dorosłych w zakresie naturalnego odżywiania. Realizując projekt chcemy nie tylko zwracać uwagę dzieci, personelu i rodziców na istotę żywienia, ale również na jego jakość. Przez wybór określonej żywności każdy z nas, także młodzi konsumenci, mamy wpływ na otaczający nas świat. Chcemy, by projekt sprzyjał realizacji szerszej strategii zrównoważonego rozwoju, by wpisywał się w nurt edukacji promującej postawy przyjazne wobec otaczającego świata i środowiska naturalnego, by pomógł kształtować pokolenie zdrowych i odpowiedzialnych obywateli.

 METODY : samodzielnych doświadczeń i poszukiwań dziecka, aktywne, słowne, oglądowe.

 Projekt ten wprowadziliśmy w naszej placówce w kilku etapach:

  • grudzień 2012: Rada Szkoleniowa dla wszystkich pracowników przedszkola, na temat zmian w żywieniu dzieci w wieku przedszkolnym

  • styczeń 2013: przygotowanie gazetki informującej dla rodziców o planowanych działaniach.

  • styczeń 2013: Bakalie:

  • Luty: Ryż

  • marzec: kasze

  • kwiecień: soczewica, ciecierzyca, soja

  • maj: zioła

 

REALIZACJA DZIAŁAŃ:

 

Etap I:

W grudniu 2012 r pani Ewa – intendentka uczestniczyła w warsztatach dotyczących zmian w żywieniu dzieci, gdzie otrzymała Certyfikat. W tym samym czasie odbyła się rada pedagogiczna dla wszystkich pracowników przedszkola, podczas której zapoznała wszystkich z zasadami oraz nowymi wymaganiami dotyczącymi żywienia dzieci w przedszkolu. Podczas spotkania wspólnie opracowany został harmonogram działań od grudnia 2012 do maja 2013 r. oraz sposoby jego realizacji. Aby poinformować rodziców powstały gazetki informujące o planowanych działaniach.

Etap II:
  • Na przełomie grudnia 2012 i stycznia2013 r dzieci poznawały „bakalie” - ich pochodzenie, walory smakowe i zdrowotne, a także same przygotowały suszone owoce (banany, jabłuszka itp.). W tym samym czasie również jadłospis został zmodyfikowany tak, aby dzieci miały okazję smakować różnorodne produkty i potrawy.

  • W lutym 2013 r w całym przedszkolu realizowano zagadnienia dotyczące pochodzenia oraz wykorzystania ryżu w diecie nie tylko dziecka. Podczas zabaw badawczych, obserwacji i porównać przedszkolaki obserwowały kształt, kolor czy wielkość ziaren, dowiedziały się jakie walory smakowe i zdrowotne ma ten właśnie projekt. Szczególnie ciekawe dla najmłodszych okazało się poznanie sposobu i kraju z jakich ryż pochodzi, a przede wszystkim samodzielne przygotowanie deserów ryżowych.

  • Marzec także okazał się bardzo pracowity, a to za sprawą różnych odmian kaszy. Tak jak poprzednio dzieci wspólnie z rodzicami i nauczycielkami wyszukiwały ciekawostek o krajach pochodzenia, historii, czy też gatunkach i ich wykorzystaniu w każdej kuchni, nie tylko przedszkolnej.

  •  W kwietniu przyszedł czas na bardziej egzotyczne produkty, jakimi okazały się ciecierzyca, soczewica i soja. Dzieci z wielkim zainteresowaniem wyszukiwały wspólnie z rodzicami materiały, artykuły czy wyszukiwały kraje ich pochodzenia na globusie czy w atlasach geograficznych. Przyniosły także ziarna, by potem podczas obserwacji i zabaw badawczych omówić ich cechy charakterystyczne. I tak jak poprzednio podczas obiadu pojawiły się „Zupa Szreka” czy „Fasolka po bretońsku” w nowej odsłonie, by dzieci mogły poczuć smak czy zapach potraw.
  • Maj to czas, gdy przyroda budzi się do życia, a wraz z nią pojawiają się zioła, a drzewa i kwiaty rozkwitają. Wśród nich są i takie, które możemy wykorzystać w naszej kuchni, ale i takie, które służą zdrowiu. Stąd okazja by wybrać się wspólnie z dziećmi na pobliską łąkę, czy do ogródków działkowych by w naturze poznawać wybrane rośliny. W tym samym czasie powstały bogate hodowle w kącikach przyrody, gdzie wykorzystano także kiełkowniki, a z czasem to co się w nich pojawiło. Dla porównania przedszkolaki porównywały zioła i przyprawy już ususzone a także samodzielnie parzyły i degustowały herbatki ziołowe. Zarówno przyprawy jak i herbaty dzieci mogły smakować podczas posiłków w przedszkolu.
Etap III: 

Podczas realizacji projektu powstały różnorodne prace plastyczne płaskie i przestrzenne, które wzbogaciły przedszkolne gazetki i dekoracje.

Już kolejny rok dzieci poznają zasady zdrowego żywienia a przede wszystkim uczą się samodzielnego przygotowania kanapek z różnorodnych warzyw i dodatków, szczególnie tych, które same wyhodowały w swojej sali. .

Podsumowaniem naszych działań był wyjazd do Arboretum w Stradomii Wierzchniej, gdzie dzieci łącząc przyjemne z pożytecznym, wyszukiwały znane sobie rośliny i drzewa.



Anna Bajsarowicz, 04 czerwca 2013

Mały Książe na Facebooku!

Sukcesy naszych absolwentów