Piramida zywienowa Przedszkolaka 2011/12

Prawidłowe, racjonalne żywienie dzieci, obok regularnej aktywności fizycznej, jest ważnym elementem zdrowego stylu życia, warunkującym pełnię zdrowia oraz prawidłowy wzrost i rozwój młodego organizmu. Właściwa i dopasowana do wieku dieta dziecka jest istotna także z punktu widzenia profilaktyki różnych chorób, w tym szczególnie chorób dietozależnych. Badania dotyczące sposobu żywienia dzieci wskazują na występowanie wielu nieprawidłowości. Do błędów popełnianych najczęściej w żywieniu dzieci zaliczyć można nadmiar spożywanych słodyczy i słodkich napojów, zbyt dużą ilość tłustych i ciężkostrawnych potraw oraz stosowanie wysokoprzetworzonej żywności czy nadużywanie soli. Z drugiej strony, diety dzieci często są niedoborowe w mleko i produkty mleczne oraz warzywa i owoce. Inne podstawowe błędy dotyczą pomijania głównych posiłków w ciągu dnia (np. brak I śniadania) czy też podjadania zbyt dużej ilości kalorycznych a bezwartościowych przekąsek. Powyższe nieprawidłowości mogą prowadzić m.in. do zaparć u dzieci, występowania niedoborów witaminowo-mineralnych, zaburzeń wzrostu i rozwoju jak również skutkować nadwagą czy otyłością. Prowadzone w Polsce badania dowodzą, że nadwaga i otyłość występują odpowiednio u 5% i 3.5% dzieci w wieku 3-7 lat (Weker, 2000).

Badania, prowadzone w naszym kraju w kolejnych latach tylko potwierdzają szybką dynamikę wzrostu nadwagi i otyłości u dzieci. Biorąc pod uwagę powyższe fakty, edukacja żywieniowa rodziców, opiekunów przedszkolnych oraz małych dzieci może stanowić ważny element wczesnej profilaktyki wielu chorób oraz odgrywać istotną rolę w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych już w dzieciństwie.

Cel akcji:

  • poznanie zasad zdrowego stylu życia, a w szczególności zdrowego odzywiania
  • pokazanie rodzicom, wychowawcom przedszkolnym oraz samym dzieciom, jak zastąpić niezdrowe produkty żywnościowe w codziennej diecie równie smacznymi, ale wartościowymi.
  • uświadomienie rodziców, przekazanie im odpowiedniej wiedzy w zakresie żywienia – by komunikacja między dzieckiem, nauczycielem i rodzicem była SPÓJNA (EFEKTYWNIEJSZA), a dzięki temu przekładała się na wypracowanie prawidłowych nawyków żywieniowych.

Metody:

  • samodzielnych doświadczeń i poszukiwań dziecka
  • słowne (literatura dla dzieci, piosenki, wiersze)
  • oglądowe 

Formy pracy : z całą grupą, w zespołach, indywidualna.

 

Już w październiku pojawiła się gazetka dla rodziców informująca o realizowanej akcji a szczególnie wprowdzająca treści i etapy jej realizacji. W listopadzie odbyło się zebranie dla rodziców, podczas którego przedstawione zostały treści realizowane w przedszkolu. Wypełniając ankiety stworzyli obraz wiedzy jaką posiadają w związku ze zdrowym odzywianiem. Dzięki temu  mogliśmy odpowiednio dobrać treści a przede wszystkim liczyć na wsparcie rodziców w ich realizacji. Jako że jednym z elementów piramidy jest aktywność ruchowa dzieci miały okazję wyjechać do Bobolandii we Wocławiu, gdzie aktywnie spędziły czas na wspólnej zabawie a jednocześnie integrowały się z kolegami z innych grup. Nie zabrakło zabaw i spacerów na powietrzu, a także zajęć ruchowych w salach.  

Już w październiku dzieci poznawały różorodne warzywa i owoce, ich walory smakowe i odżywcze a także ich znaczenie w życiu człowieka. W tym czasie odwiedziły ogródki działkowe, sklepy, badały i doświadczały w wyniku czego powstały pyszne soki, sałatki oraz zdrowe kanapki.Kąciki przyrody wypełniły się darami jesiennej przyody a gazetki pięknymi pracami plastycznymi.

Kolejnym etapem bylo poznanie pojęcia "piramida żywienia" oraz jej elementów. Wprowadzeniem do zabaw i zajęć było przyniesienie przez dzieci swoich ulubionych produktów i omówienie ich wpływu na zdrowie. W uporządkowaniu wiedzy pomogły utwory literackie, piosenki, zagadki a także emblematy piramidy. Metodami prob i błędów poznały zasady budowania zdrowej diety oraz komponowania posiłków.

Poznając "piętra" piramidy żywienia szczególną uwagę zwróciliśmy na produkty zbożowe a wtym rodzaje pieczywa, jego walory odżywcze a w związku z tym tajniki pracy piekarza. I tu była okazja do poszukiwań, badań, tworzenia. W poszczególnych grupach dzieci wypiekały samodzielnie chleb, komponowały zdrowe kanapki a także tworzyły różnorodne prace plastyczne z wykorzystaniem zdobytej wiedzy.

Równie ważnym zagadnieniem jest problem spożywania odpowiednich napojów. Stąd w listopadzie dzieci omawiały tematykę wody i jej znaczenia w zyciu człowieka i przrody. Dzieci szczególnie zainteresowane były zabawami nbadawczymi: poznawały cechy wody, sprawdzały  jej kolor, kształt, problem tonięcia i unoszenia się przedmiotów, a także rozpuszczalności róznych produktów. Przewodnikiem przedszkolaków był Zdrojek, maskotka akcji "Mamo, tato wolę wodę". Dzięki zabawom, plakatom oraz piosenkom i książeczkom dzieci uczyły się wyciagać wnioski ze swojego postepowania. Powstaly plakaty oraz prace plastyczne, kąciki przyrody wypełniły się szklanymi menzurkami, słoiczkami, lupami, dzięki czemu zainteresowani mogli więcej czasu poświęcć na interesujące problemy.

Wreszcie przyszedł czas na podsumowanie etapu realizowanego projektu: dzieci odwiedziła pani Małgosia - higienistka zkolna, która jak zwykle bardzo obrazowo i przekonująco uporządkowała zdobytą wiedzę a także odpowiedziała na wiele nurtujących pytań. 

(cd po zakończeniu działań)

 



A. Bajsarowicz, 25 listopada 2011

Mały Książe na Facebooku!

Sukcesy naszych absolwentów