Jemy warzywa i owoce sezonowe. 2012/13

Akcja: Piramida żywienia przedszkolaka / Edycja JESIEŃ 2012/

 Prawidłowe, racjonalne żywienie dzieci, obok regularnej aktywności fizycznej, jest ważnym elementem zdrowego stylu życia, warunkującym pełnię zdrowia oraz prawidłowy wzrost i rozwój młodego organizmu. Właściwa i dopasowana do wieku dieta dziecka jest istotna także z punktu widzenia profilaktyki różnych chorób, w tym szczególnie chorób dieto-zależnych.

Do błędów w żywieniu dzieci zaliczyć można nadmiar spożywanych słodyczy i słodkich napojów, dużą ilość tłustych i ciężkostrawnych potraw oraz stosowanie wysoko przetworzonej żywności czy nadużywanie soli. Z drugiej strony, diety dzieci często są niedoborowe w mleko i produkty mleczne oraz warzywa i owoce.

Inne podstawowe błędy dotyczą pomijania głównych posiłków w ciągu dnia (np. brak I śniadania) czy też podjadania zbyt dużej ilości kalorycznych a bezwartościowych przekąsek. Powyższe nieprawidłowości mogą prowadzić m.in. do zaparć u dzieci, występowania niedoborów witaminowo-mineralnych, zaburzeń wzrostu i rozwoju jak również skutkować nadwagą czy otyłością.

Stąd edukacja żywieniowa rodziców, opiekunów przedszkolnych oraz małych dzieci może stanowić ważny element wczesnej profilaktyki wielu chorób oraz odgrywać istotną rolę w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych już w dzieciństwie.

 „Jemy warzywa i owoce sezonowe” to zabawy i zajęcia warsztatowe, które można zorganizować zarówno w sali, kuchni czy też na świeżym powietrzu.

 Projekt skierowany jest do dzieci, rodziców i nauczycieli z Publicznego Przedszkola nr3 im. Małego Księcia w Sycowie.

Realizacja projektu jest przewidziana na październik i listopad 2012 r.

 

CELE:

  •  poznanie i utrwalenie zasad zdrowego stylu życia, a w szczególności zdrowego odżywiania
  • pokazanie rodzicom, wychowawcom przedszkolnym oraz samym dzieciom, jak zastąpić niezdrowe produkty żywnościowe w codziennej diecie równie smacznymi ale wartościowymi owocami i ich przetworami
  • uświadomienie rodziców, przekazanie im odpowiedniej wiedzy w zakresie żywienia – by komunikacja między dzieckiem, nauczycielem i rodzicem była efektywna, a dzięki temu przekładała się na wypracowanie prawidłowych nawyków żywieniowych.

  • Zachęcanie do smakowania różnych owoców i potraw, mimo niechęci czy uprzedzeń

  • Wdrażanie do podejmowania wspólnych działań na rzecz grupy i przedszkola

 

Metody:

  • samodzielnych doświadczeń i poszukiwań dziecka

  • słowne (literatura dla dzieci, piosenki, wiersze)

  • oglądowe (m.in. pokaz, prezentacja)

Formy pracy : z całą grupą, w zespołach, indywidualna.

 

PLANOWANE DZIAŁANIA:

  • zabawy badawcze: poznawanie różnorodnych owoców, ich cech charakterystycznych, walorów zdrowotnych a także sposobów przetwarzania

  • zabawy i zajęcia warsztatowe i kulinarne: przygotowanie sałatek, soków, deserów w oparciu o dostępne owoce

  • spacery i wycieczki: do sadu, ogrodu, sklepów itp.

  • spotkania z ekspertami: higienistka, kucharki

  • zabawy plastyczne

 

PRZEBIEG DZIAŁAŃ:

 

I Etap:

  • Na przełomie września i października w przedszkolu powstała gazetka dla rodziców, w celu poinformowania o planowanych działaniach a także zachęcenia do wsparcia działań przedszkola

  • omówiono „piramidę zdrowego żywienia” oraz kontekst umiejscowienia warzyw i owoców na właściwych poziomach.

 

II Etap:

  • W październiku odbyły się zabawy i zajęcia, podczas których dzieci, poprzez wielozmysłowe poznanie poszerzały swoją wiedzę na temat owoców i ich przetworów

  • Swoją podróż w świat owoców rozpoczęliśmy od zorganizowania wycieczek do sadu, ogrodu a także sklepów. Dzieci dzieci poznały grupę owoców i warzyw, ich kształty i kolory. Oswajały się z warzywami, których często nie lubią; dowiedziały się skąd się biorą warzywa, które części poszczególnych warzyw są jadalne, miały okazję zobaczyć, gdzie rosną i jak wygląda proces ich dojrzewania i zbioru

  •  Poszczególne zabawy i zajęcia skupiały się wokół kącików przyrody, a szczególnie owoców i warzyw zgromadzonych przez dzieci. Celem warsztatów było poznawanie i porównywanie smaków wybranych owoców i warzyw. Dzieci poprzez degustację owoców i warzyw, czy to surowych, czy gotowanych, czy też przetworzonych w inny sposób (dżemy, soki, powidła) poszerzały zakres swoich doświadczeń, przyzwyczajały się do smaków także tych, nieco mniej znanych czy lubianych.
  • Kolejne dni to przede wszystkim „Kuchcikowo”, połączone z rozmowami z kucharkami czy higienistką, gdzie dzieci poznały wartości odżywcze warzyw i owoców, dowiedziały się, że warzywa i owoce to najlepsze źródło witamin a te odpowiadają za ich odporność, która jesienią, gdy jest chłodno, a pogoda zmienna, jest najbardziej zagrożona.
  • Kuchcikowo to czas, gdy w całym przedszkolu odbywały się warsztaty kulinarne. Podczas nich dzieci poznawały zasady higieny oraz bezpieczeństwa. W każdej grupie powstawały sałatki, kanapki, soki czy też desery owocowe. Praca taka uczy także współdziałania w zespole, a przede wszystkim pozwala uświadomić dzieciom, że od zespołu zależy efekt końcowy. Właśnie ten punkt zajęć budził w nas najwięcej radości, gdy po ciężkiej pracy mogliśmy zasiąść do wspólnego stołu i cieszyć się z dobrze wykonanej pracy. Podobnie jak przygotowanie kompotów, które jeszcze długo wykorzystywaliśmy podczas obiadów, czy jako dodatki do herbat.
  • Projekt dotyczący poznawania owoców i warzyw to także okazja do zabaw plastycznych (kukiełki, teatrzyki sylwet, prace płaskie), czy rozwijania mowy i myślenia (wiersze, zagadki, opowiadania, historyjki obrazkowe), a także muzyczno-ruchowych. Podobnie omawiane tematy same nadawały okazję do zabaw matematycznych (porównywanie, ważenie, przeliczanie). Dzieci w poszczególnych grupach tworzyły prace przestrzenne, kompozycje, czy też aktywnie bawiły się przy piosenkach dotyczących omawianej tematyki. Poprzez łączenie treści z zabawą, tworzeniem i muzyką rozwijały swoją inwencję twórczą, co także pomagało wzbogacić doświadczenia każdego z małych przyrodników a co za tym idzie przyczyniło się do wszechstronnego rozwoju.

  •  Kolejne dni to czas, kiedy wspólnie z dziećmi systematyzowaliśmy swoje spostrzeżenia i zdobytą wiedzę. Dzieci samodzielnie wyjaśniały pojęcia: warzywa sezonowych, egzotyczne, czy krajowe. Dowiedziały się, kiedy jest okres zbioru poszczególnych okazów, i kiedy i w jakiej postaci są one najzdrowsze. I tu wypłynął problem owoców kandyzowanych, czy też bakalii. Dzieci chętnie spożywają takie przekąski, ponieważ są one słodkie i smaczne. Nie zawsze jednak w pełni sprzyjają naszemu zdrowiu.

 

Etap III.

  • Podsumowaniem całego projektu było przypomnienie zasad zdrowego odżywiania w oparciu o piramidę zdrowia, a także układu poziomów grup żywnościowych. Dzieci przypomniały sobie, jak wygląda Piramida Żywienia, jakie grupy wchodzą w jej skład, potrafią wskazać, gdzie znajdują się warzywa i owoce, pamiętają, że produkty z każdej grupy należy spożywać codziennie, aby dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych.

Jednak największym sukcesem dla dzieci oraz całej społeczności przedszkolnej było powstanie w ogrodzie przedszkolnym "Owocowego Raju" (drzewkom pozyskanym dzięki rodzicom i przyjaciołom) - mini sadu, gdzie dzieci nie tylko będą mogły korzystać z darów przyrody, ale i poznawać etapy wzrostu drzew owocowych, rozwój kwiatu a przede wszystkim samodzielnie obserwować zależności pomiędzy elementami świat przyrody.

 

Bardzo dziękujemy wszystkim osobom zaangażowanym w realizację podejmowanych.


Jemy warzywa i owoce sezonowe. 2012/13Jemy warzywa i owoce sezonowe. 2012/13Jemy warzywa i owoce sezonowe. 2012/13Jemy warzywa i owoce sezonowe. 2012/13Jemy warzywa i owoce sezonowe. 2012/13Jemy warzywa i owoce sezonowe. 2012/13Jemy warzywa i owoce sezonowe. 2012/13Jemy warzywa i owoce sezonowe. 2012/13Jemy warzywa i owoce sezonowe. 2012/13Jemy warzywa i owoce sezonowe. 2012/13Jemy warzywa i owoce sezonowe. 2012/13Jemy warzywa i owoce sezonowe. 2012/13Jemy warzywa i owoce sezonowe. 2012/13

Anna Bajsarowicz, 05 czerwca 2013

Mały Książe na Facebooku!

Sukcesy naszych absolwentów